Recensie voorjaarsconcert Terneuzen 2023

Recensie voorjaarsconcert Terneuzen 2023

Zeeuws Orkest weet zijn solisten te kiezen

Jeanette Vergouwen-de Caluwe

Het Zeeuws Orkest (HZO) bewees in het Voorjaarsconcert dat het steeds kwaliteit levert. Musici die gedreven samenspelen met een dirigent die als geen ander enthousiasmeert en op een natuurlijke wijze leidt. Maar ook in de keuze voor solisten heeft het HZO een goede neus.

Het voorjaarsconcert klonk als een lente vol vreugde, met lichte en warme kleuren. Een belofte voor de toekomst met als inhoud: dit kunnen we en we gaan door op deze weg.

De klassieke opzet met een ouverture, concerto en symfonie, had nog een extraatje met een optreden van de winnares van het Muziekconcours voor de Zeeuwse Jeugd (2x zelfs, eerst in de categorie jeugd en eind 2022 in de groep oudere jeugd) Esra Jonckman, 13 jaar oud, die een staaltje van haar kunnen gaf na de pauze met enkele delen uit de suite in a voor blokfluit en strijkers van Telemann. Ze heeft haar naamkaartje als musicus met een veelbelovende toekomst afgegeven, door integer spel, goede techniek, prima adembeheersing en een doorleefde muzikaliteit. Fantastisch in deze tijd waarin de klassieke muziek de nek omgedraaid wordt.

De Ouverture Corolian van Beethoven gaat over de held Corolianus, die als generaal Rome verdedigde. Het gaat over vrijheid, strijd en tenslotte ondergang. Het symfonische gedicht werd onder de joyeus aandoende leiding van Ivan Meylemans, dynamisch gebracht, met opvallend mooie inbreng van de hoornisten die vooral in de zeer intieme momenten overtuigden, zacht en zuiver.

De uitvoering van het vioolconcert in e van Mendelssohn was fenomenaal, alle registers van emotie, romantiek en puur genieten werden opengetrokken. Wat is er nu zo bijzonder aan de interpretatie van soliste Maria Milstein. Zij staat er als muzikante, niet als virtuoze die haar techniek wil etaleren. Zij overtuigt door de muziek een extra dimensie mee te geven omdat ze vanuit het hart speelt. De majestueuze streken, de dubbelgrepen, de stralende perfect uitgevoerde versieringen, de kleine effecten, de warme passages vol kleur, de loepzuivere hoge tonen en de briljant gespeelde dynamische cadensen, alles komt liefdevol en puur natuur over. Zij vertolkte deze briljante partituur met lange golvende delicate lijnen en razend moeilijke passages, moeiteloos en groots. De perfecte samenwerking tussen soliste, dirigent en orkest, die met respect voor elkaar musiceerden, maakte van dit concert een juweeltje.

Symfonie 8 (Die Unvollendete) van Schubert was een mooie afsluiting van een concert. Bij Schubert zingt de muziek altijd, maar dit werk is geniaal met een prachtige orkestratie. HZO was op zijn best. Het fijne was dat de liefde voor de muziek van alle musici en het plezier om te spelen, oversloeg naar het publiek. Met de knap in de verf gezette modulaties, het onderstrepen van de contrasten, de afwisseling van lieflijke en stoere passages werd deze uitvoering een bijzondere ervaring. Dat onvoltooide gaat er bij mij niet in. De twee delen vormen een perfect, afgerond geheel.

Om nog even terug te komen op de topkwaliteit van de soliste Maria Milstein. Er zijn momenteel in Nederland vele goede jonge musici, vooral pianisten en violisten. Bijzonder is wel dat twee topviolisten Maria Milstein en Mathieu van Bellen (die enkele jaren geleden met HZO het vioolconcert van Tsjaikovski speelde) een echtpaar zijn en dat zij veel doen voor de klassieke muziek in Nederland. Mathieu richtte 10 jaar geleden het Scaldis Kamermuziek Festival op. Dit jaar dus een jubileum, en dat vindt in het Pinksterweekend plaats. Zaterdag 27, zondag 28 en maandag 29 mei. Een topweekend met wereldtoppers in Zeeuws-Vlaanderen. Hou de website www.scaldisfestival.nl in de gaten.

Wilt u ook Het Zeeuws Orkest met Maria Milstein zien? Dat kan nog op donderdag 23 maart in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. Er zijn nog enkele kaarten via www.zeeuwsorkest.nl