Zomerconcert
met Anneke Luyten, sopraan
27 juni Brouwershaven

Home / Zomerconcert met Anneke Luyten, sopraan 27 juni Brouwershaven

 

Zomerconcert
met Anneke Luyten, sopraan
27 juni Brouwershaven, 20:15 uur

*****

€ 28,00

Een pauzedrankje is inbegrepen!

Als u een CJP heeft of nog geen 19 jaar bent, dan betaalt u slechts € 10,-. 

Kaartjes kopen voor Zomerconcert Brouwershaven:
Ticket Type PRIJS AANTAL WINKELWAGEN
Brouwershaven, zomerconcert-vrije zit € 28
Voeg toe aan winkelwagen


Prachtig programma met Anneke Luyten, sopraan en vocaal ensemble Musica Cordis.

Chef-dirigent: Ivan Meylemans
Lokatie: Grote kerk
Datum: Donderdag 27 juni, 20:15 uur

 


Zomerconcert met Anneke Luyten, sopraan – 27 juni Brouwershaven

Programma:

Francis Poulenc – Gloria
Florent Schmitt  – La tragédie de Salomé, op.50
Gustav Mahler – Vierde Symfonie
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Psalm 42

Chef-dirigent
Ivan Meylemans
Solist: Anneke Luyten, sopraan
Koor:  Musica Cordis

Francis Poulenc (1899-1963)

De Fransman Francis Poulenc was als enige Parijzenaar de jongste van een groep componisten die zich de ‘Groupe des Six’ noemde. Deze excentrieke groep had er plezier in om de traditionele klassieke muziek een hak te zetten. Van het impressionisme moesten ze niets hebben, evenmin van de pompeuze en ellenlange werken van de Germanen. Zij probeerden eenvoudige en goed in het gehoor liggende muziek aan de man te brengen. Leden van de groep waren: Honegger, Milhaud, Taillefairre, Durey, Auric en Poulenc.

Poulencs eerste composities werden uitgevoerd door de excentrieke Eric Satie. Internationale bekendheid verkreeg Poulenc met zijn in opdracht geschreven balletmuziek Les Biches, een werk dat bol staat van jazz- en amusementspassages. Een vaak genoemde karakterschets van Poulenc was dat in hem zowel een kwajongen als een monnik schuilging. Zijn composities zijn sterk op de melodie gericht.

Toen in 1935 een goede vriend omkwam bij een auto-ongeluk trad Poulenc toe tot de rooms-katholieke kerk. Vanaf die tijd schreef hij religieuze werken waaronder Stabat Mater en Gloria. Het Gloria voor sopraan, gemengd koor en orkest uit 1959 is een levendige lof hymne met een groot aandeel voor het orkest. Het stuk begint glorieus net als bij de Gloria´s van Bach en Vivaldi.

Als je God wilt loven zou je dat heel goed kunnen doen met het Gloria van Poulenc. Het Gloria (1959) is een van zijn laatste composities. Het werk bestaat uit zes delen: 1. Gloria in excelsis Deo 2. Laudamus te 3. Domine Deus, Rex caelestis 4. Domine Fili unigeneti 5. Domine Deus, Agnus Dei 6. Qui sedes.

Florent Schmitt (1870-1958)

Florent Schmitt is van de minder bekende klassieke componisten van Frankrijk een van de meest fascinerende. Het geboortejaar van Schmitt was ingeklemd tussen die van de twee torenhoge meesters van de Franse muziek uit deze periode: Claude Debussy (geboren in 1862) en Maurice Ravel (geboren in 1875). Hij overleefde beide mannen decennia lang. Hij bleef muziek componeren tot het laatste jaar van zijn leven (1958).

La tragédie de Salomé, op.50

Rond 1907 danste de bijbels-mythische figuur Salomé rond op de Europese operapodia. Eind negentiende eeuw gaf Massenet de aftrap met zijn opera Hérodiade (naar Flauberts gelijknamige novelle). Enkele jaren later volgde Salomé van Richard Strauss (gebaseerd op Oscar Wilde’s toneelstuk). Gevolgd door La tragédie de Salomé van Florent Schmitt. Wat deze werken met elkaar verbindt is de combinatie van betoverende exotische erotiek in Salomés verleidingsdans. De suite die Schmitt uit zijn drama samenstelde bestaat voornamelijk uit dansen: Danse des perles, Danse des éclairs en Danse de l’effroi. Het zijn ook deze dansen waarin Schmitt het meest vernieuwend is. In de laatste anticipeert hij zelfs op Stravinski’s Le sacre du printemps. Maar daarbuiten bevat La tragédie de Salomé ook Schmitts meest zinnenstrelende muziek, zoals de melancholieke arabesken aan het begin of in Les enchantments sur la mer.

Gustav Mahler (1860 – 1911)

Mahler gold als een van de belangrijkste dirigenten van zijn tijd, maar wordt tegenwoordig vooral gezien als componist die de late romantiek verbonden heeft met de moderne periode van de klassieke muziek die met name in de Tweede Weense School gestalte kreeg. De meeste van zijn symfonieën zijn groots van structuur, hebben een tijdsduur van minstens een vol uur en doen een beroep op maximale orkestrale middelen. Op uitnodiging van Willem Mengelberg dirigeerde Mahler het Koninklijk Concertgebouworkest in 1903, 1904, 1906 en 1909 bij de uitvoering van eigen werk.

De eerste drie delen van de Vierde Symfonie van Gustav Mahler zijn geschreven in de zomers van 1899 en 1900. Aangezien Mahler als dirigent aangesteld was aan de Weense Hofopera had hij alleen tijd in zijn korte vakantie om te componeren. Het vierde deel is later door hem toegevoegd, eigenlijk ontworpen als laatste deel van zijn Derde Symfonie. In het laatste deel is een sopraansolo verwerkt naar een lied uit de liederenverzameling ‘Des Knaben Wunderhorn’ van Clemens Brentano.

Dit deel is een muzikale verbeelding van een feest in de hemel. De lyrische sopraansolo wordt afgewisseld door snelle orkest stukken, waarmee het paradijs wordt uitgebeeld met zijn dartelend spelende engeltjes.

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847)

Felix was nog een kind toen hij samen met zijn zus Fanny pianomuziek componeerde bij de Midzomernacht droom van Shakespeare. Voordat hij dertien jaar was had hij al verschillende composities op zijn naam. Zijn vader was rijk genoeg om hem een privé-orkest te laten dirigeren. Hij componeerde zijn eerste symfonie op vijftienjarige leeftijd. Als twintig jarige herontdekte hij de Matthäus-Passion van Bach, en dirigeerde het werk in Berlijn.

Mendelssohn schreef veel religieuze werken, waaronder Symfonie nr.2 met als bijnaam Lobgesang. Hij schreef deze cantate-symfonie voor de viering van 400 jaar boekdrukkunst met in gedachten de Bijbel. Zeer geliefd zijn ook de twee oratoria Eliah en Paulus en verschillende cantates. De bijbelgezinde componist zette eveneens een aantal psalmen op muziek: Psalm 42 – 95 – 98 –114 – 115.

In 1837, tijdens zijn huwelijksreis, schreef Mendelssohn volgens zijn eigen zeggen, zijn beste religieuze compositie, Psalm 42, voor sopraan, koor en orkest: Wie der Hirsch schreit (‘t Hijgend hert, der jacht ontkomen), volgens de woorden van Martin Luther.

Anneke Luyten, sopraan

De Belgische sopraan Anneke Luyten (1983) behoort ongetwijfeld tot de meest getalenteerde vollere lyrische sopranen van haar generatie. Ze beschikt over een uitzonderlijk rijk timbre en wordt alom geprezen om haar meesterlijke stembeheersing over alle registers heen. Aanvankelijk begon zij met viool, maar al snel werd haar stem ontdekt en stapte ze over naar de zangstudie. In 2007 nam Anneke Luyten deel aan de wedstrijd voor Jonge Solisten van De Filharmonie Vlaanderen waar ze als laureate uit kwam en naar aanleiding hiervan een concert mocht zingen met de Filharmonie tijdens het Herkenrode Festival mei 2009.

Op 18 december 2008 zong Anneke het Kerstconcert in het Koninklijk Paleis samen met violist Augustin Dumay en het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië. Dit concert werd verschillende malen uitgezonden op verscheidene Belgische televisiezenders. Anneke werd eveneens geselecteerd om deel te nemen aan de prestigieuze Koningin Elisabeth Wedstrijd Zang 2011 waar ze halve finaliste werd. Zij zong vele rollen bij diverse operahuizen in Europa onder gezaghebbende dirigenten.

Anneke is momenteel een veel gevraagde sopraan voor de vertolking van het werk ‘I shall love but thee’ van componist Jan Van der Roost. Ze werkte mee aan de Cd-opname met de Harmonie van de Koninklijke Gidsen van de Landmacht van Nederland en aan een Cd-opname met vocale muziek van Jan Van der Roost. Ze zong de wereldcreatie van ‘I shall love but thee’ en nam deel aan het Wereld Muziek Concours in Kerkrade (2017) met de Fanfare Kempenbloei uit Achel die tevens wereldkampioen werd in de Concert Divisie. Het werk verscheen ook op de CD met Highlights van het Concours

Vocaal Ensemble Musica Cordis

In 2014 was de samenwerking met Musica Cordis en Het Zeeuws Orkest zo succesvol dat dit gezamenlijk optreden in juni 2019 een vervolg krijgt. Musica Cordis uit Goes is een gemengd vocaal ensemble en bestaat uit 22 enthousiaste leden uit verschillende delen van Zeeland. Het streeft naar een hoog niveau en de zangers zijn zeer gemotiveerd om zoveel mogelijk recht te doen aan de muziek. Het repertoire bestaat uit meerstemmige vocale composities van de 14e t/m de 21e eeuw, meestal a capella uitgevoerd. De geprogrammeerde werken zijn vaak ook meer dan vierstemmig (zes-, acht-, twaalfstemmig en soms nog meer), omdat het koor houdt van de rijke klank die dergelijke zettingen met zich meebrengt.

Medewerking wordt verleend aan concerten, missen en korenfestivals. Traditioneel is het jaarlijkse ‘festival of lessons and carols’, waarbij het zingen van christmas carols wordt afgewisseld met lezingen uit het kerst-evangelie.


Kaartjes kopen:

Telefonisch via: 0118-628204
Of via onze geheel vernieuwde webshop. U kunt hieronder uw kaartjes bestellen.

Kaartjes kopen voor Zomerconcert Brouwershaven:
Ticket Type PRIJS AANTAL WINKELWAGEN
Brouwershaven, zomerconcert-vrije zit € 28
Voeg toe aan winkelwagen

U kunt ook terecht bij: www.zeelandtheaters.nl

 

CJP of jonger dan 19 jaar?

Als u een CJP heeft of jonger bent dan 19 jaar, dan betaalt u slechts € 10,-. Vul in de winkelwagen de kortingscode CJP in. Let op, deze korting wordt echter toegepast op alle kaartjes in uw bestelling. Let er dus op dat u een aparte bestelling voor de kortingskaartjes plaatst. Want uw korting wordt bij de ingang gecontroleerd. Toegang is dan alleen toegestaan op vertoon van uw CJP-pas of identiteitsbewijs.


 

Het zomerconcert wordt ook door Het Zeeuws Orkest gespeeld in: