fbpx


Voorjaarsconcerten 2022
met Eliane Rodrigues en Floris Onstwedder
26 maart Middelburg – 20:00 uur

Home / Voorjaarsconcerten 2022met Eliane Rodrigues en Floris Onstwedder 26 maart Middelburg – 20:00 uur

Voorjaarsconcert
met Eliane Rodrigues (piano) en Floris Onstwedder (trompet)
26 maart, Middelburg, 20:00 uur

*****

€ 28,00

Een pauzedrankje is inbegrepen!
Als u een CJP heeft of nog geen 19 jaar bent, dan betaalt u slechts € 10,-. 

 

Een prachtig programma voor strijkorkest met werken van Marco Pütz, Shostakovich, Dvorák en Elgar.

Een prachtig programma voor strijkorkest in samenwerking met de solisten Eliane Rodrigues (piano) en Floris Onstwedder (trompet). De strijkers van Het Zeeuws Orkest begeleiden Rodrigues en Onstwedder in Conversations for trumpet, piano and strings van Marco Pütz. Tevens zal dit duo soleren in het concerto nr 1 for piano, trumpet and strings van Dmitri Shostakovich. Daarnaast speelt het strijkorkest de serenade van Dvorák en de serenade van Elgar.

Chef-dirigent: Ivan Meylemans
Solisten: Eliane Rodrigues (piano) en Floris Onstwedder (trompet)
Lokatie: De Zeeuwse Concertzaal, Middelburg
Datum: zaterdag 26 maart, 20:00 uur


Programma:

Marco Pütz – Conversations for trumpet, piano and strings
Dmitri Shostakovich – Concerto nr 1 for piano, trumpet and strings
Dvorák – Serenade voor strijkorkest
Elgar – Serenade voor strijkorkest


Kaartjes kopen:

Telefonisch via: 0118-628204
Of via onze webshop. U kunt hieronder uw kaartjes bestellen.

Kaartjes kopen voor Voorjaarsconcert Middelburg:


Eliane Rodrigues:

Het was al heel vroeg merkbaar dat de in Rio de Janeiro geboren pianiste een echte ‘child prodigy’ was: op 3-jarige leeftijd begon ze met componeren, als 5-jarige speelde ze haar eerste recital en als 6- en 7-jarige concerteerde ze met orkest. Vanaf dat moment behaalde ze prijzen bij talrijke wedstrijden – zowel regionaal als nationaal – om dan als 18-jarige in de USA de “special prize” op het Van Cliburn concours te krijgen.

In ’83 eindigde Rodrigues als vijfde in de Koningin Elisabethwedstrijd. Sindsdien concerteerde ze in steden als Antwerpen, Brussel, Den Haag, Moskou, New York, Rio de Janeiro, St. Petersburg, Volgograd en Zürich. In De Doelen in Rotterdam wordt zij al 20 jaar lang uitgenodigd om op tweede kerstdag een Chopin-recital te brengen.

1998 was een belangrijk jaar voor Rodrigues: ze werd de spilfiguur van een jaarlijks festival in Zwitserland, Música Romântica, waar zij niet enkel soleerde, maar ook dirigeerde en componeerde. Verder speelde ze openlucht festivals in Rusland en Belgie voor een publiek van meer dan 20.000 toeschouwers.

Verder is zij al ruim 20 jaar docent aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen. Ze heeft meer dan 25 cd’s opgenomen, van zowel liveconcerten als studio-opnames. Ze zette o.a. de 5 concerti van Sergei Prokofiev en alle 8 pianoconcerto’s van Beethoven op cd.

Meest recent is haar samenwerking met Parma Recordings, wat resulteerde in een digitale release van de Beethoven concerto’s bij Naxos, iTunes, Amazon and Spotify, en 3 nieuwe cd’s (Chopin, Debussy) en zopas een derde met Amerikaanse muziek van Leonard Bernstein en George Gershwin, bewerkingen voor 2 piano’s en slagwerk met dochter Nina Smeets, Carlo Willems en Koen Wilmaers.

 

Floris Onstwedder:

Trompettist Floris Onstwedder won prijzen bij internationale competities, toerde met groot succes door Europa, China en Noord-Amerika en wordt gevolgd door de belangrijkste trompettisten in alle regio’s. Floris Onstwedder is een trompettist van wereldniveau.

​​Wynton Marsalis zag het al in Floris ongeveer 15 jaar geleden: “You can play, little brother”. Niets was te gek voor de jonge trompettist en geen afstand te ver. Al op jonge leeftijd verkende Floris de wereld met zijn trompet onder de arm.

​​Floris, geboren in 1992, groeide op in een muzikale familie en kreeg op zijn vierde verjaardag zijn eerste trompet, afkomstig uit de collectie van zijn grootvader: een Selmer piccolo trompet.

​Vandaag de dag is het uitvoeren van virtuoze Cantates en Oratoria van J.S. Bach op zo’n piccolo nog altijd één van zijn favoriete bezigheden. “De pracht van deze muziek is tijdloos. Ik kan me niet voorstellen dat iemand de schoonheid van dit werk zou ontkennen” zei Floris in een radio uitzending na het spelen van een Cantate door J.S. Bach.

​​Inmiddels is Onstwedder een gevierd musicus en wordt hij internationaal geprezen vanwege zijn fabuleuze techniek, zijn romantische spel en muzikaliteit.

​Floris beheerst het complete trompet repertoire. Hij trad meermaals op voor de Koninklijke familie, schitterde in spraakmakende optredens met internationale top artiesten als Daniëlle de Niese, Ray Chen en Albrecht Mayer, soleerde met orkest in de grote zaal van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam en maakte indruk met zijn transcriptie van Mendelssohn’s Vioolconcert in Los Angeles. Zo gaat de lijst nog wel even door. Zoals trompetvirtuoos Jens Lindemann zei: “Keep an eye on this guy”!

​​​Na het succesvol afronden van zijn Bachelor- en Masterstudie in Amsterdam, Maastricht en Zürich bij professoren Frits Damrow, Theo Wolters en Wim van Hasselt richt Floris zich vol enthousiasme op het stimuleren van de klassieke muziek wereldwijd. Volgens Onstwedder zijn “de beleving van muziek en het behoud en doorgeven van cultuur en kunst van cruciaal belang. Het zorgt voor harmonie, tolerantie, wederzijds respect en het verbindt mensen in tijden van haast en hectiek.


 

Marco Pütz – Conversations for trumpet, piano and strings

Marco Pütz werd in 1958 in Luxemburg geboren. Hij studeerde muziek (saxofoon, kamermuziek, harmonie, contrapunt, directie) in Luxemburg-Stad, Brussel en Luik. Sinds 1987 componeerde hij meer dan 90 werken, speciaal voor blaasinstrumenten en voor Symphonic Wind Band, maar ook een musical voor kinderen, een strijkkwartet en verschillende composities voor Symphonic/Chamber Orchestra evenals een groot aantal kamermuziek en educatieve stukken.

CONVERSATIONS werd in 2011 geschreven op verzoek van de Luxemburgse trompettist Pierre Kremer voor een CD-project. In deze verdere CD-programmering was het 1e Pianoconcert van D. Sjostakovitsj van meet af aan gepland (met strijkorkest en obligaat trompet). Vandaar de keuze van Pütz om een stuk te schrijven voor trompet en strijkorkest met obligaat piano, in zekere zin als een hommage aan de grote Russische meester van de 20e eeuw. Zo is de suite CONVERSATIONS over verschillende vormen van alledaags vermaak ontstaan.  De 7 bewegingen zijn als volgt getiteld:

1 – Interview Een eerste vraag en antwoord spel tussen de drie personages. Waarbij aan het eind de trompet toch het laatste woord schijnt te hebben.

2 – Eerste gesprek In dit interview laat de trompet, de hoofdpersoon, zich nog niet echt gelden. Het thema wordt door de gedempte trompet (mute) gespeeld en zacht overgenomen door de piano, daarna begeleid door een stotterend orkest (pizzicato) met een bijna angstige sfeer.

3 – Levendige Dialoog met… ? Dit deel kan worden beschouwd als een levendig eerbetoon aan een tot nu toe onbekende gesprekspartner. Het ijs lijkt gebroken, alle verlegenheid is weg en helemaal aan het eind onthult de grote onbekende zelfs zijn naam (4 laatste noten in de piano D-ES-C-B (duits H)) staan bekend als het DSCH motief, de muzikale handtekening van Dmitri Schostakovich die hij in meerdere van zijn werken heeft verwerkt.

4 – Disputatie/onenigheid Het deel begint mysterieus met tremolo’s in de violen en altviolen en ontaardt dan onmiddellijk in een wilde dialoog. Opnieuw lijkt de trompet aan het eind te zegevieren in de discussie.

5 – Verzoeningspraatje Elke ruzie moet gevolgd worden door een verzoeningsgesprek. Hier wordt de verzoening verbeeld door een rustige, langzame beweging waarin alle partners samen harmonieus en vreedzaam muziek maken.

6 – Monoloog In een monoloog mag de solotrompet al zijn vaardigheden tonen als voorbereiding op het laatste gesprek.

7 – Slotgesprek In dit afsluitende gesprek zijn de drie personages weer verenigd en maken samen muziek op een frisse en ritmische manier – niet zonder veel solistische intermezzo’s – naar het einde van het stuk.

 

Dmitri Shostakovich – Concerto nr 1 for piano, trumpet and strings

Shostakovich  schreef zijn eerste pianoconcert in 1933 toen hij 27 jaar oud was. De volledige titel van de compositie luidt Concerto nr. 1 voor piano, trompet en strijkers in c mineur opus 35. De première van het maar 20 minuten durende concert gaf de componist zelf onder leiding van een dirigent met de naam Shtidri op 15 oktober 1933.  Anders dan in zijn latere werken is de uitstraling van het werk vrolijk, al is de ondertoon ironisch. De trompetpartij zorgt voor humoristische maar ook spottende interrupties. Dat Shostakovich zich volop uitleefde in dit stuk, blijkt wel uit het feit dat in de compositie citaten zijn opgenomen van ander composities: Haydns pianosonate; een fragment van een Rondo a Capriccio van Beethoven en herkenbaar voor de kenners een stuk van Beethovens Appasionata.

 

Dvorák – Serenade voor strijkorkest

Antonín Leopold Dvorák werd op 8 september 1841 geboren in Nelahozeves, een dorpje in Bohemen (toen Oostenrijk, nu onderdeel van Tsjechië) . Zijn vader is herbergier en slager. Daarnaast is hij een verdienstelijk violist. Dvorák krijgt zijn eerste vioollessen van zijn vader. Na de lagere school gaat Dvorák bij zijn vader in de leer om slager te worden. Antonín Liebermann, zijn leraar Duits, is echter ook musicus en overtuigt zijn vader ervan dat Dvorák musicus moet worden. Van 1857 tot en met 1859 is de jonge Dvorák leerling aan de orgelschool in Praag. Hij voorziet in de hieropvolgende jaren moeizaam in zijn onderhoud met lesgeven en als altviolist in ensembles. Het hindert zijn scheppingskracht niet: vanaf 1860 produceert Dvorák een gestage stroom aan composities, waaronder liederen, kamermuziek en zelfs opera’s en symfonieën.

Dvorák schreef de serenade voor strijkorkest in 1875 in twee weken tijd. Die periode ging het erg goed met hem. Hij was net getrouwd en zijn eerste zoon was geboren. Hij ontving uit Wenen een royale toelage voor een opdracht, die hem in staat stelde verschillende werken te componeren, waaronder deze Serenade. De première vond plaats in Praag op 10 december 1876.

 

Elgar – Serenade voor strijkorkest

Edward Elgar, geboren in 1857, was de zoon van een pianostemmer, maar zijn vader vond een muzikale scholing niet nodig, en zo was Elgar als componist volstrekt op zichzelf aangewezen, zonder conservatoriumopleiding en met alleen maar een handvol vioollessen. Hij verdiende zijn brood met het geven van muzieklessen en het schnabbelen in orkesten. Op zijn eenendertigste (in 1888) trouwde hij met een piano leerling, de veertigjarige Alice Roberts, dochter van een generaal. Daarmee werd hij ook een beetje de zoon van een generaal – een imago dat hij prefereerde boven dat van musicus. Alice zorgde voor Edward als een toegewijde moeder en gedurende dit huwelijk ontstonden de meesterwerken die de zoon van de pianostemmer zouden transformeren tot Sir Edward Elgar: de eerste internationaal gevierde Britse componist sinds Henry Purcell.

De serenade voor strijkers, gecomponeerd in 1892, is een van de meest populaire werken van de componist. Er wordt echter aangenomen dat het een herbewerking is van een suite die Elgar enkele jaren eerder schreef. De openbare première was in 1896 en het stuk is nadien veel uitgevoerd en opgenomen.

 


Kaartjes kopen:

Telefonisch via: 0118-628204
Of via onze webshop. U kunt hieronder uw kaartjes bestellen.

Kaartjes kopen voor Voorjaarsconcert Middelburg:

 

CJP of jonger dan 19 jaar?

Als u een CJP heeft of jonger bent dan 19 jaar, dan betaalt u slechts € 10,-. Vul in de winkelwagen de kortingscode CJP in. Let op, deze korting wordt echter toegepast op alle kaartjes in uw bestelling. Let er dus op dat u een aparte bestelling voor de kortingskaartjes plaatst. Want uw korting wordt bij de ingang gecontroleerd. Toegang is dan alleen toegestaan op vertoon van uw CJP-pas of identiteitsbewijs. 


 

Het voorjaarsconcert wordt ook door Het Zeeuws Orkest gespeeld in: