fbpx

November concerten
o.a. met Debussy, Ravel en Strauss
28 november Middelburg

Home / November concerteno.a. met Debussy, Ravel en Strauss28 november Middelburg

Christianne Stotijn - Photo: Marco Borggreve

November concerten
met Christianne Stotijn, mezzosopraan
28 november, Middelburg, 15:30 uur

*****

Ticket Type PRIJS AANTAL WINKELWAGEN
Middelburg, novemberconcert 28-11 Vrij zit € 28
Voeg toe aan winkelwagen


Heerlijk programma met symfonieën van Debussy, Ravel, Ives, Manneke en Richard Strauss.

Chef-dirigent: Ivan Meylemans
Lokatie: De Zeeuwse Concertzaal, Middelburg

Datum: Zondag 28 november, 15:30 uur

 


November concerten – 28 november Middelburg

Programma:

Claude Debussy – Six Épigrapes antique
Maurice Ravel – Sheherazade (soliste: Christanne Stotijn)
Charles Ives – The Unanswered Question
Daan Manneke – Answering the Question
Richard Strauss – Tot und Verklärung


Chef-dirigent:
Ivan Meylemans

Claude Debussy – Six Épigrapes antique

De Six épigraphes antiques (Zes antieke inscripties) van Claude Debussy waren in 1901 nog onderdeel van toneelmuziek voor twee fluiten, twee harpen en celesta bij de voorstelling Les Chansons de Bilitis. Uiteindelijk is er slechts één privévoorstelling van dit toneel opgevoerd.

Aan het begin van de eerste wereldoorlog kwam Debussy nog een keer terug op zijn toneelmuziek uit 1901. De componist nam zes deeltjes uit zijn toneelmuziek van 1901 en bewerkte ze tot meesterwerkjes voor vier- én tweehandig piano: de Six épigraphes antiques. In een brief aan uitgever Durand schreef Debussy dat hij van plan was om er ook een orkestversie van te maken.

De componist overleed in 1918, nog voordat hij aan die orkestratie kon beginnen, maar Ernest Ansermet kwam in 1939 met een sfeervolle orkestratie. Deze orkestratie klinkt warm, somptueus maar ook traditioneel westers.

Het was Rudolf Escher die de exotiek van de noten ook in klankkleur heeft weten te interpreteren. In zijn orkestratie uit 1977 is er een belangrijke rol weggelegd voor slagwerk én de twee harpen en celesta uit de oorspronkelijke versie uit 1901. De nadruk op deze instrumenten geeft deze versie van de Antieke inscripties de beheerste kruidigheid van een maaltijd uit de Oriënt. Deze versie zou Debussy’s goedkeuring zeker hebben kunnen wegdragen.

 

Maurice Ravel – Sheherazade (soliste Christanne Stotijn)

De piepjonge Ravel was tijdens de “Exposition Universelle” van 1889 in de ban geraakt van exotiek- niet alleen uit het verre oosten maar ook uit Rusland. Zo hoorde hij onder meer Rimski-Korsakovs orkestfantasie Sjeherazade, gebaseerd op de sprookjes uit Duizend-en-een-nacht. Toen zijn kameraad Klingsor vervolgens een bundel gedichten over hetzelfde onderwerp publiceerde zette Ravel drie daarvan op muziek.

De beginmaten klinken al volkomen Arabisch, en verderop klinkt herhaaldelijk een quasi-Chinese toonladder. Maar het is bovenal de transparante, sprookjesachtige instrumentatie die onwerkelijk aandoet.  Na het monumentale Azie, volgen twee kortere liederen waarbij de expressie van de zang en de weelderige orkestpartij perfect in balans zijn. In La flute enchantee moet een slavin haar heer behagen terwijl zij buiten het fluitspel van haar geliefde hoort. En in L’índifferent is het woord gericht tot een van de eunuchs (gecastreerde jongens) waarmee Perzische vorsten zich omringen.

 

Charles Ives – The Unanswered Question

The Unanswered Question is in 1906 oorspronkelijk gecomponeerd voor een strijkkwartet, solo trompet en een houtblazerskwartet. In de jaren 30 is het door Ives omgezet naar een stuk voor orkest.

Oorspronkelijk was The Unanswered Question complementair aan een ander werk; beide stukken waren door Ives gecombineerd als I. “A Contemplation of a Serious Matter, or The Unanswered Question”, en II. “A Contemplation of Nothing Serious, or Central Park in the Dark in the Good Old Summertime”. Deze combinatie van tegenstellingen was slechts een van de kenmerken van de geroemde modernistische stijl van Ives.

Daan Manneke – Answering the Question 

Daan Manneke werd geboren op 7 november in 1939 in Kruiningen (Zeeland). Daan Manneke kreeg zijn eerste muzieklessen van Adriaan Kousemaker, muziekdocent en – uitgever in Goes. Leven en composities krijgen definitief vorm door de kennismaking, lessen (vanaf 1966) en vriendschap met Ton de Leeuw, in Nederland jarenlang de enige voorvechter en kenner van de niet-westerse muziek. Een inspiratiebron voor het leven. Het is Ton de Leeuw die hem in contact brengt met Olivier Messiaen, bij wie hij enige lessen volgt.

De compositie, Answering the Question, gecomponeerd in 2010, is een evocatie van het orkestwerk van Charles Ives The Unanswered Question. The première was in 2011 in Utrecht, Vredenburg.

Richard Strauss – Tot und Verklärung

Tod und Verklärung is een symfonisch gedicht voor een groot orkest. Strauss begon met de compositie in de late zomer van 1888 en voltooide het werk in 1889. Het werk is opgedragen aan zijn vriend Friedrich Rosch.

De compositie beschrijft de dood van een artiest, wat tamelijk ongewoon te noemen is voor een componist van 25 jaar. Op verzoek van Strauss werd deze gebeurtenis beschreven in een gedicht van zijn vriend Alexander Ritter als een interpretatie van Tod und Verklärung nadat het was gecomponeerd. Als de man dood ligt te gaan, komen gedachten aan zijn leven bij hem voorbij: zijn onschuldige kindertijd, de strijd van zijn mannelijkheid, het bereiken van zijn wereldlijke doelstellingen; en, aan het eind, de langverwachte overgang.

Het werk bestaat uit vier delen:

  • Largo (De zieke, stervende man)
  • Allegro molto agitato (De strijd tussen leven en dood, die hem geen respijt biedt)
  • Meno mosso (Zijn leven gaat aan de stervende man voorbij)
  • Moderato (De langgezochte overgang)

Op zijn doodsbed zei Strauss tegen zijn schoondochter in 1949: “Het is grappig Alice, doodgaan is net zoals ik het in Tod und Verklärung componeerde.

 


CV Christianne Stotijn

Mezzosopraan Christianne Stotijn werd geboren in Delft en studeerde viool en zang aan het conservatorium van Amsterdam. Nadat zij haar diploma viool behaalde, zette zij haar zangstudie voort bij Udo Reinemann, Jard van Nes, en Dame Janet Baker. In de loop der jaren won zij diverse belangrijke prijzen, waaronder de prestigieuze ECHO Rising Stars Award 2005/6, in 2005 de Borletti Buitoni Trust Award en in 2008 de Nederlandse Muziekprijs. Bovendien werd zij in 2007 verkozen tot BBC New Generation Artist.

Christianne is een gepassioneerd vertolker van liederen. Onder begeleiding van pianisten Joseph Breinl en Julius Drake, met wie ze al jarenlang als duo samenwerkt, zong zij in de belangrijkste concertzalen ter wereld. In kamermuziekverband treedt zij regelmatig op met onder andere altviolist Antoine Tamestit, haar broer, contrabassist Rick Stotijn, het Oxalys Ensemble, pianiste Imogen Cooper, het Nash Ensemble en altvioliste Tabea Zimmermann.

De dirigent Bernard Haitink heeft een grote invloed gehad op haar muzikale loopbaan. Onder diens leiding zong zij met orkesten als Het Koninklijk Concertgebouworkest, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra en London Symphony Orchestra.

Sinds 2014 leidt Christianne Stotijn de Udo Reinemann International Masterclasses, een initiatief gesteund door het Koninklijk Conservatorium en De Koninklijke Muntschouwburg te Brussel.

De muziek van Christianne Stotijn wordt uitgebracht op het label Onyx en sinds 2014 bij Warner Classics. Voor haar opname van liederen van Tsjaikovski, ontving zij in 2010 de BBC Music Magazine Award. Voor het label MDG nam Christianne Stotijn een werk op dat haar na aan het hart ligt: ‘Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke‘ van Frank Martin. Voor deze opname werd zij onderscheiden met de ECHO Award ‘Liedeinspielung des Jahres 2008.

Haar meest recente album ‚If the Owl calls again’ kreeg de Gramophone’s editor’s choice met de woorden: Eclectic and engaging throughout, this recital has a strong sense of personality–and personal choice–running throughout it.” –Gramophone Editor’s Choice, July 2015.

 


Kaartjes kopen:

Via onze webshop. Dan kunt u hieronder direct uw kaartjes bestellen.

Qua toegangsbeleid houden wij de algemene coronamaatregelen van de rijksoverheid aan die op dat moment gelden.

Of bij de Drvkkery of telefonisch via: 0118-628204

Ticket Type PRIJS AANTAL WINKELWAGEN
Middelburg, novemberconcert 28-11 Vrij zit € 28
Voeg toe aan winkelwagen

 

Als u een CJP heeft of nog geen 19 jaar bent, dan betaalt u slechts € 10,-.  Vul in de winkelwagen de kortingscode CJP in. Let op, deze korting wordt echter toegepast op àlle kaartjes in uw bestelling. Let er dus op dat u een aparte bestelling plaatst voor alleen de CJP-kortingskaartjes. Uw korting wordt bij de ingang gecontroleerd. Toegang met CJP-korting is alleen toegestaan op vertoon van uw CJP-pas of identiteitsbewijs.

 


 

Het november concert wordt ook door Het Zeeuws Orkest gespeeld in: